Sunday, November 20, 2011

Ayam Penyek Kampung Padang Jawa

Malam ni ada 2,3 member ajak keluar makan makanan Indonesia. Ambil fell sukan sea katanya. Tidak la sampai ke Indonesia, tapi jauh la juga, ke Shah Alam sana. Kedai nasi ayam penyek, Kampung Padang Jawa.

Lama dah gua dengar pasal ayam penyek ni. Ada yang bercerita sampai ummpphhh..!! kat gua. Kalau dah ummmpphh..!! tu, memang gua tak akan ambil mudah, satu hari gua kena pekena juga ayam penyek ni. Jadi, malam ni rezeki gua, mana tau malam-malam seterusnya rezeki korang pula.

Sampai sana. gua tengok keadaan kedai makan tu biasa-biasa je, macam kedai kampung biasa. Tapi nama ayam penyek dia boleh sampai ke Petaling Jaya ni, gua rasa kelebihannya memang terletak pada rasa ayam penyek itu sendiri.

Kami order ayam penyek. Selain lauk ayam penyek korang boleh juga order ikan keli atau daging. Sampai je ayam penyek atas meja, gua dah mula naik hairan. Ayam yang sampai tu gua tengok sama macam ayam goreng biasa gua makan sebelum ni. Tak dipenyek pon. Belum sempat gua sound makcik yang hantar ayam tu, member gua yang sorang ni pun kata "ayam penyek memang macam ni, mana ada penyek-penyek, aku pon tak tau ayam penyek ni dapat nama dari mana".

Kahkahkah, gua gelak dan tak fikir panjang, gua makan sebab lapar satu hari suntuk ni gua belum kena nasi. Rasanya memang ummmphhh..!!!. Rasa standart-standart rasa kampung memang kena dengan perut gua sebab tak ada rasa mamak.

Dalam sedap-sedap layan ayam penyek, makcik hantar makanan lalu sebelah hantar makanan kat meja sebelah.

"Meat ball..!!", kata gua.

Member gua yang sorang lagi pun sound, "bakso tu." Kahkahkah, meat ball tu bakso rupanya.

Kami pun terus sembang pasal makanan Indonesia. "blablablablabla" bersungguh betul member gua bercerita. "blablablablabla, perut ayam". Gua tersentak.

Ya, perut ayam. Satay perut ayam. kahkahkah. Member gua hairan tengok gua hairan bila dia sebut perut ayam.

Dia sambung bercerita " perut ayam sedap kot, kalau kau pergi Kota Bharu memang banyak orang jual perut ayam, kat Besut tu (Besut, kampung gua) bulan puasa memang laku la perut ayam percik.

Berselera betul dia cerita dan meloya gila babi gua dengarnya. 22 tahun gua hidup, 1st time gua tahu, ramai orang makan perut ayam. Gua fikir perut lembu je.

Rupanya gua ni banyak lagi kena belajar pasal makanan. Itu belum lagi gua cerita, Raya Haji baru-baru ni ada satu member cerita kat gua " sebesar sekor lembu tu, tanduk, tengkorak dengan bulu je orang tak makan, mata, hidung, limpa mahupun kemaluannya, semua orang makan". Meloya lagi.

Tahun depan gua ingat nak buat satu projek. Projek jalan-jalan cari makanan yang gua belum pernah makan. Selain Indonesia, gua mungkin akan luaskan projek ni sampai ke Thailand.


1 comment: