Saturday, November 26, 2011

Berlagu dengan Peri

Gua capai gitar, gua petik tali tekan kord lagu Rupa Tanpa wajah. Sebuah lagu lama yang memang tiada banding kepowerannya nyanyian M. Nasir. M. Masir waktu ni masih lagi dengan kumpulan Kembara. Sebuah kumpulan yang tiada banding juga kepowerannya pada waktu itu. Tapi, waktu sekarang, budak-budak zaman facebook ni, jarang sangat tahu lagu ni. Diorang lebih into kepada lagu-lagu k-pop. K-pop ni bukan budaya barat, tapi budaya timur, jadi mak ayah tak risau sangat tengok anak terkinja-kinja melompat menari. Asia untuk Asia, apa masalahnya. Bagi gua ada eloknya budak-budak ni follow k-pop daripada mereka follow Justin Bibir. Eloknya sebab semenyampah gua tengok K-pop menyampah lagi gua tengok budak Justin ni. Bukan gua seorang yang kata, tapi ramai juga yang kata. Dalam ramai-ramai yang kata tu, yang ramainya lelaki la. Maybe diorang jeles dengan budak-budak K-pop dan Justin yang cute ni. Tapi bila keluar lagu Girls Generations ke, layan pula diorang. Bukan diorang je, gua pon kekadang.

Balik kepada Rupa Tanpa Wajah. Masa gua tengah tarik part korus :

"Rupa tanpa wajah
Bermain di mata
Berjalan tanpa ikut haluan
Wajah pura-pura
Bertopengkan wira
Menari tanpa ikut irama."

Tiba-tiba.

Tiba-tiba Peri Cinta tegur. "Buat lagu ke bang?"

Gua kalau bersembang dengan peri cinta memang tak pernah nak jatuh. Gua jawab "a,a, tengah tulis lagu 2,3 baris. Macam ni lah kerja orang tak ada kerja."

"perghhh" Peri Cinta mengeperghhh tanda kagum.

Gua tahu, Peri Cinta memang hari-hari layan k-pop. Jadi, kalau gua kencing tengah tulis lagu ni kompem dia percaya. kahkahkah

"kenapa kau tulis lagu ni..?"

"aku tulis lagu ni sebab aku...macam nak memberitahu perasaan aku terhadap perempuan yang aku rasa aku ada perasaan terhadapnya."

"awek sweet..?"

"bukan awek sweet, tapi awek orang. "

"kau yakin ke bila kau cipta lagu ni, awek orang akan suka kau...?'

"tak yakin, sebab aku rasa dia tak suka aku."

"jadi ni usaha kau untuk dia suka..?"

"tak juga. Aku suka dekat dia, kemudian, kalau dia nak suka dekat aku balik, itu benda yang dia kena usaha, bukan aku kena usaha."

"habis tu kenapa kau buat benda ni..?'

"untuk mendokumentasikan perasaan aku."

"kau nak mendokumentasikan untuk apa, semua dah didokumentasikan dalam diri kau."

Nak bagi nampak lebih real lagi, gua masukkan kata-kata jiwang supaya Peri lebih percaya. Gua terus sambung menyanyi sampai habis.

"dah siap ke lagunya?"

"Dah siap dah. Benda semua dah ada dalam hati, cuma nak transfer jadi lagu jer."

Peri menggelang kepala "parah betul ko sekarang ni?"

Gua gelak.

"habis tu, Awek Sweet?"

Mood menyanyi gua tiba-tiba hilang. Celaka punya Peri tanya soalan bukan-bukan.


No comments:

Post a Comment