Tuesday, May 17, 2011

selamat hari guru masa kini

ok....mcm ni...mcm ni....dalam komponen pendidikan negara ada 3 perkara yang lu org semua kene fikirkan....pertama golongan ibu bapa, kedua golongan guru dan yang ketiga golongan murid.....golongan yang kedua ni merupakan org tengah bagi golongan pertama dan ketiga...

ok try fikir mcm ni.....golongan pertama yakni ibu bapa merupakan pemodal atau sumber.....golongan kedua yakni guru golongan pembuat atau pekerja....golongan ketiga murid adalah bahan....bahan yang lu org akan hasilkan......hahahaha.....

ok...ok...harap2 setakat ni lu org masih boleh faham.....

ok...skrg ni, lu di dalam situasi golongan kedua...tanpa golongan pertama dan ketiga lu org xkan dapat bekerja....

so, kalo lu org nak dpt kerja...kerja yang berterusan, lu org kene lah keluarkan hasil yang baik drpd bahan yang disediakan oleh pemodal.....so, mcm mane, blh faham....

ok...yg sbnrnye mcm ni....kebanyakannya bukan semua berdasarkan situasi sekarang....tugas guru tu mcm gua ceritakan td....tugas mendidik murid-murid ni sudah seperti 100% terletak di atas bahu guru...ibu bapa ni hanya mengeluarkan murid dan guru lah yang membina murid....baik atau buruk murid, baik atau buruk juga lah guru.....bukan baik atau buruk ibu bapa....

ok...kite tgk lebih luas lagi....jadi, untuk menjadi golongan pendidik masa kini, cabarannya cukup besar......daripada subjek math, hinggalah soal sembahyang, adab-adab, semua guru yang kene didik....ibu bapa...???bagi duit pegi sekolah.....kan..kan...????

nasib lu org la jadi cikgu zaman ni, bukan zaman dulu-dulu.....yang mana ibu bapa sedar akan tanggungjawab mereka...

so, bagi gua, gunalah teori 3 golongan diatas td....guru golongan kedua....golongan pekerja yang bekerja untuk pemodalnya....hahahaha.....kalo lu org pegang teori ni, golongan ketiga akan selamat....lu kerja keluarkan hasil yang baik-baik....

maka dengan itu, xde lah pelanduk yang mati ditengah-tengah gajah.....

satu lagi kene faham...tugas guru mendidik murid-murid, bukan mendidik ibu bapa....

No comments:

Post a Comment